Biogas Sydost nyheter 2014 

Tillbaka


Alvesta Biogas – Gas till jul!

Läs pressmeddelandet.


Stjäl inte från biogasstödet

Alliansens budgetförslag minskar anslaget till miljöteknik med 100 miljoner. För att täcka upp för det redan förbrukade solcellsstödet finns nu risk att Näringsutskottet vid omröstningen på torsdag väljer att ta av investeringsstödet till biogas. En fullständigt absurd och orimlig stöld enligt Energigas Sverige. Läs mer


Göteborg Energis biogasanläggning GoBiGas nu i full drift

Världens första demonstrationsanläggning för storskalig produktion av biogas genom förgasning av restprodukter från skogen, GoBiGas, är nu i full drift. Sedan i måndags kväll levereras biogas från anläggningen ut på naturgasnätet.


Ansökan – inkludering i projektet för statligt stöd till gödselgas

Du kan ansöka om att bli inkluderad i projektet när som helst från och med i slutet av 2014 till och med 2017. Blankett och anvisningar finns här.

Gasbilar oktober 2014, ny broschyr från Biogas Sydost med 28 bilmodeller, både personbilar och transportfordon.


Air Liquide köper FordonsGas i Sverige. Läs mer.


Ny rapport från Svenskt Gastekniskt Center

För hårda krav i miljötillstånden vid uppgradering av biogas besparar inte alltid miljön. I rapporten studeras olika uppgraderingstekniker i ett systemperspektiv för att visa på vilket metanutsläpp som är att föredra när hänsyn tas till de lokala förutsättningarna. Läs hela pressmeddelandet.

Ladda ner rapporten Metanutsläpp från restgas vid uppgradering.


Nytt nummer av nyhetsbrevet Energigas Sverige!


Stort intresse för svensk biogasproduktion i Frankrike

I april 2013 besökte en delegation bestående av trettiofem politiker från olika delar av Frankrike bl.a. Växjös biogasanläggning, Sundet.  Den 7 oktober 2014 var det dags igen. Denna gång var det Alain Guillaume, ordförande för den franska riksorganisationen för lantbrukare som producerar biogas, Samuel Recoursé, VD för GR Energies, specialiserade i installationen av förnybara energisystem samt Sophie Merle, direktör för AILE, ett lokalt energikontor i Rennes, Bretagne som besökte oss i Malmö och Kalmar. AILE var en av arrangörerna även förra gången. 

Frankrike och Sverige har en hel del gemensamt när det gäller biogasproduktion. Såväl antalet anläggningar (254 respektive 242) som produktionsvolymen (1,7 resp. 1,6 TWh/år) är i stort sett lika. Däremot gör man idag inte fordonsgas av biogas i Frankrike. Den västra delen av Frankrike har stort bestånd av kreatur men även en omfattande livsmedelsindustri. Det var också här som biogasproduktionen i Frankrike startade. Idag finns 80 produktionsanläggningar igång i regionen.

 

 

 

 

 

 

De franska besökarna emottogs av medlemmar i Biogas Sydost, Staffan Johannesson på E.ON i Malmö, Lars-Evert Karlsson och Jan Molin på Purac Puregas samt Hannele Johansson, Energikontor Sydost, i Kalmar. Hos E.ON diskuterades främst frågor kring distributionen av biogas via flakning och rör. I Kalmar fick besökarna höra Lennart Svenzén berätta om More Biogas resa från idé till produktionsstart. Våra franska gäster fick även se Purac Puregas tillverkning av uppgraderingsanläggningar samt besöka More Biogas biogasanläggning i Mosekrog.

Besöket avslutades med en gemensam middag och dagen efter fortsatte den franska truppen till Stockholm för fler studiebesök.

 

 

 

 

 


Den svenska biogasproduktionen ökade med sex procent under 2013 

Produktionen är dock fortfarande långt från både efterfrågan och den realiserbara potentialen. En ny regering måste få på plats ett kraftfullt styrmedel som främjar produktionen av biodrivmedel.

– Vi kan konstatera att både gårdsbiogasen och samrötningsanläggningarna ökar vilket är mycket positivt. Det är i dessa typer av anläggningar vi har framtiden och de stora tillväxtmöjligheterna, kommenterar Anders Mathiasson, vd Energigas Sverige. Att majoriteten av biogasen går till bilar, bussar och lastbilar gör oss till en föregångare i världen. Vi märker ett stort internationellt intresse kring hur vi i Sverige med avfall ersätter en del av de fossila bränslena och minskar våra utsläpp. Här finns stora exportmöjligheter av miljöteknik att göra, avslutar Mathiasson.

Läs hela pressmeddelandet från Energigas Sverige här.


Biogas på stamnätet

Sveriges största biogasanläggning är invigd och levererar nu uppgraderad biogas direkt in på stamnätet. Den nya energin kommer från åkern och sänker kraftfullt utsläppen. 


Handledning för upphandlare, miljö- och verksamhetsansvariga samt lokala och regionala politiker

Vi måste sluta använda fossila drivmedel. Hastigheten i övergången från fossil energi till förnybart bestäms politiskt med hjälp av styrmedel som skatter, avgifter och andra beslut på nationell nivå.

På lokal och regional  nivå har offentlig sektor ett starkt styrmedel i sina upphandlingar av fordon, drivmedel och transporttjänster.
Biogas Öst har anlitat Ecoplan för att ta fram den här  handledningen som en guide till upphandlare, verksamhetsansvariga och miljöansvariga samt de lokala och regionala politiker som styr kommuner, landsting och regioner. Klicka på länken för att ladda ner rapporten.


DI debatt: Borgs och Hatts miss en ny chans

Lantmännen Energi föreslår viktiga områden för regeringens fortsatta arbete med att utveckla effektiva styrmedel för biodrivmedel. Läs här.


Hur komma rätt i upphandlingsprocessen för biogas? Hur agera för att öka andelen biogas i egna fordon och andra transporter? Vilka krav kan man ställa?

Det finns en stor potential för att utveckla biogasen som fordonsbränsle, ett av flera förnybara drivmedel. Upphandlingen är en viktig del i detta. Läs mer om lagar och styrmedel samt hur man praktiskt använder befintliga avtal för ökad användning av biogas som fordonsbränsle, och ta del av tips om hur man lyckas med upphandlingen och om vad branschen kan hjälpa till med i presentationerna från en workshop i Trollhättan 27 maj och en workshop i Skövde 3 juni.


More Biogas biogasanläggning invigd

Fredagen den 2 maj invigdes More Biogas nya biogasanläggning med tankställe i Mosekrog norr om Kalmar. Ett stort antal biogasintressenter kom för att lyssna på Kjell Axelsson, initiativtagare till satsningen tillika styrelseordförande i bolaget; kommunalrådet Johan Persson, LRF Sydosts regionchef Kicki Svensson samt landshövding Stefan Carlsson, som även klippte bandet vid tankstället. Därefter fick alla en presentation av hur man tankar biogas och en guidad tur på anläggningen.Lördagen den 3 maj var det sedan öppet hus för allmänheten. De som var på plats fick en demonstration av såväl tankstället som anläggningen där produktionen har varit igång sedan slutet av mars. Per-Göran Sigfridsson, lantbrukare tillika delägare i företaget, berättade att dagspriset per kilo fordonsgas noteras till 17,5 kr/kg vilket motsvarar ett literpris för bensin på 12,73 kr. Det är två kronor billigare än bensin. Ett flertal gasbilar och även en traktor fanns uppställda på området.

 

Regional strategi och handlingsplan för biogas till fordon i Blekinge, Kalmar och Kronobergs län

Biogas Sydost fick hösten 2011 i uppdrag av länsstyrelserna i Kalmar, Kronoberg och Blekinge län samt EU att ta fram en gemensam strategi och handlingsplan för biogas till fordon för hela sydostregionen. Strategin är avsedd att utgöra ett verktyg som ska hjälpa länen att nå sina klimatmål, bli fria från fossila bränslen och uppnå en fossilbränsleoberoende transportsektor per 2030. Ett förslag till strategi har remissbehandlats under vintern 2013-2014. Veckan före Påsk påbörjas utskicket av den regionala strategin till alla som fick den på remiss. 

Strategin och remissredogörelsen går att ladda ner här: 

Regional strategi för biogas

Regional strategi för biogas, Remissredogörelse

Om ni föredrar en högupplöst version av strategin på 11 MB eller vill ha en papperskopia ber vi er att kontaktahannele.johansson@energikontorsydost.se.

Strategin visar att det finns såväl en stor potential som en god investeringsvilja i regionen. Tre nya anläggningar har byggts - en i varje län - under den tid som arbetet med strategin har pågått och byggnationen av en fjärde har precis startat. Dessa fyra anläggningar kommer gemensamt att öka produktionen av uppgraderad biogas till fordon från 10 GWh till ca 74 GWh i våra tre län. Den framtida utmaningen ligger framför allt i distributionen och konsumtionen av fordonsgas. Vår förhoppning är nu att de olika aktörerna ska anta strategin och handlingsplanen som sin egen och vara beredda att genomföra densamma i de delar där var och en berörs.

 


Länets gödsel blir till fordonsbränsle

Torsdagen den 10 april tecknas ett trepartsavtal mellan Alvesta Biogas, Smålänska Bränslen och E.ON. Tillsammans möjliggör parterna produktion och distribution av mellan 15-16 GWh biogas om året, vilket innebär att 3 900 ton CO2-utsläpp trycks bort från vägarna i Kronobergs län. Arbetet med att bygga biogasanläggningen i Alvesta är påbörjad och produktionsstart är planerad till hösten 2014. Avtalet gäller fram till juli 2023.

Läs hela pressmeddelandet här.


Utökad biogassatsning i Kalmar

Som ett led i arbetet med att öka användandet av förnybara drivmedel, bjöd E.ON, tillsammans med More Biogas, den 24 mars till ett seminarium om den fortsatta satsningen på fordonsgas i Kalmarregionen. ”Nu har vi en gasmack i Kalmar som väl möter regionens efterfrågan på fordonsgas”, sa Peter Engström, ansvarig för fordonsgas på E.ON, i samband med återinvigningen av E.ONs upprustade mack.


Ett gott exempel på samarbete och entreprenörsanda i Småland

Samarbetet mellan E.ON och Stefan Hermansson i Växjö är ett lysande exempel på ett gott samarbete som gynnar båda parter. Volymökningen har varit konstant under de tre åren som samarbetet pågått. Småländska Bränslen, som Stefan Hermanssons nya företag heter, förser närmare 300 fordon inklusive backup till de lokala bussarna med fordonsgas. Prioritet ett är att sälja lokalt producerad biogas. Den köper bränslebolaget från Växjö kommun som rötar insamlat matavfall och slammet från reningsverket.

Just nu har E.ON ett stort program för att uppgradera äldre tankstationer och möta den ökande efterfrågan. Ett exempel är den satsning man har gjort i Kalmar med mer biogas och en bättre och modernare tankstation.

Försäljningen av fordonsgas ökade i Sverige med 5 % under 2013 och uppgick till 115 000 ton fordonsgas. När fordonsgasen ersatte bensin och diesel besparades klimatet utsläpp av koldioxid med nästan 270 000 ton.

 

Tillbaka