Lastcykel - en teknisk genomgång
Publicerad: 2020-10-21
Genomgång av olika tekniska detaljer på lastcyklar som bromsar, batterier, växlar med mera
Teknik
Två typer av elassistans
Majoriteten av alla lastcyklar säljs idag med elmotor, i synnerhet de trehjuliga som är tyngre. Maximal tillåten motoreffekt för elcyklar är 250 watt, vilket motsvarar ca 0,35 hästkrafter. En till synes låg effekt, men motorn ger en märkbar draghjälp på en lastcykel.
Det finns två typer av motorer – bakhjulsmotor och mittmotor. Vanligt är att billigare lastcyklar har bakhjulsmotor. Nackdelen med en sådan motor är att det inte går att växla ned för att orka cykla i tunga backar.
Mittmotor innebär att motorn är hopbyggd med vevpartiet där pedalerna sitter. Fördelen med detta arrangemang är att man också kan nyttja hela växelsystemet i bakhjulet, dvs växla ned på låg växel och cykla i tunga backar samtidigt som motorn assisterar. Mittmotorerna finns på dyrare lastcyklar, man måste då upp i pris till cirka 30 000 kr. En lastcykel med mittmotor är att föredra om den skall användas dagligen och/eller yrkesmässigt.
En elassisterad cykel måste alltid trampas aktivt för att motorn skall kopplas in och ge kraft, så snart du slutar trampa kommer motorn att sluta assistera. Det finns två typer av sensorer som känner av när man trampar, rörelsesensor och kraftsensor. Rörelsesensorn är en enkel, pålitlig sensor men kan upplevas ge lite ryckig assistans, eftersom assistansen börjar och slutar med viss fördröjning. Kraftsensorn ger omedelbar assist anpassad efter hur hårt du trampar, vilket ofta upplevs som naturligare och lättare att kontrollera. Systemet är dock mer tekniskt komplext och en del av dagens system med kraftsensor kan få problem vid låga yttertemperaturer. Om man har en lång pendlingssträcka utan så många start och stopp märker man ingen större skillnad på de två typerna av sensor.
Batteri, laddning och räckvidd
Tillverkare av lastcyklar med elassistans uppger ofta “möjliga körsträckor” med fullt batteri. Siffrorna bör ses som ett riktvärde för hur långt man kan cykla. Flera olika faktorer samverkar och påverkar körsträckan; belastning på motorn (dvs inställd nivå på hur mycket el-assistans man vill ha), cyklistens tyngd, lastvikt, däckens kvalitet och lufttrycket i däcken,motvind eller medvind, och om det är platt eller backigt.
Ett kraftigare batteri med fler wattimmar (Wh) ger mer energi som kan omsättas till körsträcka. Billigare elcyklar brukar kunna klara tre till fem mil med fullt batteri. Dyrare lastcyklar kan klara åtta till nio mil. Vid kallare väder minskar möjlig körsträcka. Vanligtvis tar det fyra timmar eller mer att ladda batteriet fullt. Vid köp av lastcykel med elassistans medföljer alltid en laddare till cykeln, som kan tas med på längre cykelturer. Skall cykeln användas långa sträckor och yrkesmässigt, kan det vara en god idé att köpa till ett extra batteri som man kan ha med sig under dagen.
För att minska stöldrisken
är det bra att enkelt kunna ta loss batteriet och ta det med sig, dessutom underlättar det möjligheten att ladda. Det ska även finnas batterilås på cykeln. Batterierna bör inte laddas ur helt. Om cykeln ställs undan på vintern är det viktigt att komma ihåg att ladda batteriet några gånger under denna period. Laddbara batterier mår bättre av att användas än att stå oanvända långa perioder.
Batteriernas kondition minskar med tiden, efter 600–800 laddcykler kan det vara dags för ett nytt. Om du laddar batteriet varje natt fem dagar i veckan så bör det klara sig i cirka två och ett halvt år innan det börjar försämras i kapacitet. Beroende på tillverkare av batterier, beräknar de olika antal laddcykler för sina batterier. En del tillverkare lovar 1 000 laddcykler, innan batteriet börjar försämras. Pris för ett nytt batteri ligger mellan 3 000–4 000 kr (2020).
Display och manöverknappar
Det finns många olika typer av displayer för en elcykel. Tänk på att kolla lite extra på knapparnas storlek om du har tänkt att cykla på vintern och använda tjocka handskar.
Gå-assist
I detta läge drar motorn i promenadhastighet. Denna funktion kan vara bra att ha om cykeln ska genom en brant passage. Testa före köp hur enkelt det är att få igång och manövrera gå-assistansen.
Växlar
För uppförsbackar och för att få högre fart på planmark, rekommenderas att antalet växlar bör vara fem till sju på en lastcykel. Utanpåliggande växlar (av samma typ som finns på “racer-cyklar”) är mer robusta och hållbara än inbyggda navväxlar.
Säkerhet och slitage
Hydrauliska skivbromsar är mycket effektiva. De är beprövade, vanliga och påverkas ytterst lite av väta. Rullbromsar och fälgbromsar är andra vanliga bromstyper. På en lastcykel ska det alltid finnas minst två eller tre bromsar som verkar oberoende av varandra.
Tunga lastcyklar i kombination med backig terräng kan slita ut skivbromsarna snabbt. Regelbunden service, minst en gång per år krävs för att hålla bromsarna i trim. Handlar man lastcykel lokalt finns ofta service på orten, vilket är en stor fördel.
En bra kombination av bromsar är skivbroms kombinerat med rullbroms, som är en bromstyp som inte kräver så mycket service och är hållbar. Med dessa två bromstyper har man därför en broms som riktigt effektiv, och en broms som är pålitlig.
Provkörning, garanti och säkerhet
Om man som inköpare har möjlighet bör man testa de cyklar som känns intressanta. Känn efter hur följsam motorstyrningen är. Reagerar elmotorn snabbt och exakt på hur fort och hårt man trampar?
Om möjligt, testa hur motordriften känns i uppförsbackar.
Testa även att stänga av eldriften, för att förstå hur cykeln beter sig med urladdat batteri. En del cyklar blir tungtrampade utan motor, medan andra fungerar bra även utan.
Garanti
Läs igenom vilka villkor som gäller för respektive lastcykel och modell. Kolla upp om lastcykeln måste in på en service eller kontroll några månader efter att den köptes in, för att garantin ska gälla. Kolla även upp hur lång garantitid det är för batteri, batteriladdare, kontrollbox och elektrisk motor eftersom den tiden kan skilja sig jämfört med övriga delar på lastcykeln som omfattas av garantin. Läs också igenom vilka delar av lastcykeln som inte omfattas av garantin.
Stöldrisk och försäkring
Risken för att bli av med sin lastcykel eller dess tillbehör finns och ser olika ut beroende på hur ägaren förvarar, låser och plockar bort eventuell extrautrustning. Kontrollera med fordonsansvarig i din organisation vad som gäller innan upphandling av lastcyklar.
Sammanfattning att införskaffa lastcykel
En modern el-assisterad lastcykel är ett bra alternativ för att ersätta en del av bilparken. Det finns flera fördelar, ekonomi, personalhälsa, att kommunen är en förebild i miljösammanhang och att lastcyklarna syns i bostadsområden, vilket ökar tryggheten.
Vid inköp av el-lastcyklar finns det en hel del att tänka på. Typ av motorsystem, olika modeller och lastvikter, pris, tillgång på service lokalt mm. En uppsjö av olika modeller och varianter finns på marknaden. Viktigt är att utgå från verksamhetens behov vid köp av el-lastcykel. Ju bättre upphandlingen är förberedd, desto troligare att användarna blir nöjd med lastcykeln och att den svarar mot behovet.
Se även
Kategorier
Kontaktpersoner
Mer inom samma tema
-
Vad innebär industriell symbios?
Företag gör affärer av varandras material eller avfall.
-
Vad innebär cirkulär ekonomi?
En hållbar affärsmodell som bygger på design för återbruk av material.
-
Steg 1 i energiresan - mät med en elmätare!
Med hjälp av en enkel elmätare kan du mäta hur mycket ström dina apparater drar.
-
Vad är Klimatskal?
Ta hand om ditt klimatskal och spara pengar!
-
Gör en belysningsvandring - inomhus
Med enkla insatser kan du optimera din befintlig belysning
-
Räkna ut belysningens energianvändning - inomhus
Att mäta är att veta
-
Energieffektiv belysning
En effektiv belysning ger många fördelar för en verksamhet.
-
Vätgas - distribution
Om vätgas inte kan tillverkas där den används måste den förflyttas, vilket kan vara en utmaning med en gas som innehåller lite energi per volymenhet.
-
Vätgas - produktion
Vätgas kan lagra energi och möjliggör omställning inom industrier och transporter, men för att vara ett klimatsmart alternativ måste den framställas på ett miljövänligt sätt.
-
Vätgas - användning
Vätgas väntas i framtiden bidra till kraftiga minskningar av koldioxidutsläpp inom exempelvis stål- och kemiindustri. Andra möjliga användningsområden är bland annat för energilagring och som fordonsbränsle.
-
Tågluff och cykel stärker besöksnäringen
Att resa hållbart på semestern med kollektivtrafiken, är en utmaning som blivit lättare genom ett samarbete mellan besöksnäringen, entreprenörer och Länstrafiken i Kronoberg.
-
Internationellt prisad cykelsatsning
Fritidsresorna står för en stor del av våra transportrelaterade utsläpp, och besöksnäring och landsbygd är ofta hänvisade till begränsade kollektiva turer. För besöksnäringen runt Åsnen har ett projektsamarbete öppnat upp för nya hållbara och aktiva resor.
-
Samåkning - 10 goda anledningar
Information kring fördelar med samåkning och hur samåkning kan bli en del av arbetet med att bli en attraktiv arbetsgivare
-
Hållbar pendling - inspirera era nyanställda
Förslag till hur arbetsgivare kan främja hållbar arbetspendling bland anställda, framförallt nyanställda då det finns en förändringsbenägenhet i samband med att man byter jobb.
-
Energiråd - spara energi på sommarkontoret
Här är sju tips för att minska energianvändningen och spara resurser när kontoret är stängt under sommarledigheten.
-
Jobba strategiskt med hållbart resande i din organisation
Denna gröna resplan ger dig en struktur för strategiskt arbete med hållbart resande i organisationen. Den gröna resplanen ger också inspiration till möjliga aktiviteter och den har testats på flertalet företag i Kronobergs län.
-
Det finns cyklar för alla!
Med en trehjulig cykel kunde hon träna upp sig och höja vardagskvaliteten. Elcykeln har starthjälp, lågt insteg och motståndet kan regleras.
-
Arrangera en mobilitetsdag för era anställda
Öka kunskapen om hållbart resande bland personalen genom att under några timmar arrangera en mobilitetsdag där man praktiskt får prova på fossilfria fordon och ställa frågor, tävla m.m.
-
Fastighetsägare erbjuder fordonspool till hyresgäster
Castellum har med stöd av Energikontor Syd och Region Kronoberg infört en fordonspool med två elbilar och två elcyklar på sitt område i Växjö.
-
Checklista rekrytering och hållbar pendling
Med hjälp av denna checklista säkerställer arbetsgivaren att frågor kring hållbar pendling beaktas i alla steg av rekryteringsprocessen.
-
Intresserad av att införa en fordonspool?
Under 2022 gjorde Energikontor Syd en sammanställning av ett antal då tillgängliga tjänster för delning av resor och fordon. Syftet var att lättare identifiera en tjänst som motsvarar en organisations behov.
-
Mobilitet som tjänst
Kombinerade mobilitetstjänster så kallade "Mobility as a service" (MaaS) digitala plattformar för bekvämt och hållbart resande.
-
Vad är Agrivoltaiska system?
Agrivoltaiska system är en kombination av solelproduktion och jordbruk.
-
Närkefrakt jobbar med hållbara transporter
Dialog mellan köpare och säljare är viktig för att möjliggöra att upphandling kan användas som en drivkraft i omställningen.
-
Bli en bättre beställare
Kravställningen i upphandlingen är en del, men det finns flera andra sätt för att verka för bättre möjligheter till goda och effektiva avtal och fossilfria transporter.
-
Leverantörsdialoger för fossilfria transporter i Västervik
Dialogen mellan beställare och leverantörer är viktig för att säkerställa rimligheten i kraven och för att förstå varandras förutsättningar, möjligheter och hinder
-
Hållbar upphandling i Örebro kommun
Örebro genomför leverantörsdialog inför upphandling av anläggningstransporter och anläggningsmaskiner.
-
Mobilitetshubb - ett nav för smarta resor
Vad menar vi med Mobilitetshubb och hur kan de hjälpa till att ställa om transportsektorn genom att gå från “att äga till att använda” resor, transporter och fordon.
-
Europeiska Mobilitetsveckan
Europeiska Mobilitetsveckan är en upplysningskampanj som varje år pågår mellan 6-22 september.
-
Vad är grön omställning
En frisk planet är en förutsättning för Europas framtid. EU-länderna har åtagit sig att uppnå klimatneutralitet senast till år 2050, i linje med sina internationella åtaganden enligt Parisavtalet. Den europeiska gröna given är EU:s strategi för att nå målet till 2050.
-
Gör en energigenomgång
Att tillsammans gå igenom insamlad information och gå runt i lokalerna är ett mycket bra sätt att starta resan mot en effektivare energianvändning.
-
1 kWh - Vad är det och vad kostar den?
Fakta om elanvändning, kWh och elpris.
-
Energieffektivisering i bostadsföretag - så här går du tillväga
Rekommendationer för bostadsföretag som vill spara energi och göra åtgärder direkt i verksamheten.
-
Beräkna inköpens klimatpåverkan
Ett verktyg som kan användas för att beräkna och uppskatta miljöpåverkan av offentlig upphandling är inköpsanalysmetoden ”Miljöspendanalysen”.
-
Ordlista offentlig upphandling
Ordlista över vanligt förekommande uttryck inom klimatpåverkan vid upphandling
-
Strategier, val och samhällspåverkan vid kollektivtrafikupphandling
Att minska transporternas klimatpåverkan i Sverige med 70 procent till år 2030 är en av vår tids största utmaningar. Av drivmedelsleveranserna på 92,3 TWh under 2019 stod bensin och diesel för sammanlagt 85,3 TWh. Inget enskilt av de förnybara drivmedlen som vi har idag räcker till för att ersätta de fossila drivmedlen. I stället måste vi inse att vi får leva med en mångfald under en lång tid.
-
Trender i kolletivtrafikupphandling
Jämfört med resten av transportsektorn har införandet av förnybara drivmedel i bussektorn gått snabbt. Redan 2019 kördes 90 procent av fordonskilometrarna i bussektorn med förnybara drivmedel.
-
Steg 1 i energiresan - att mäta och följa upp
Att mäta är att veta!
-
Förnybara drivmedel i kollektivtrafiken
Olika energislag kan omvandlas till olika typer av energibärare/bränslen och det resulterar i olika drivmedel.
-
Erfarenhetsutbyte föder nya projektidéer
Vi står inför samma problem och har samma möjligheter. Att ta chansen att utbyta kunskap med varandra är något som vi måste jobba aktivt med både nationellt, regionalt och internationellt.
-
Energibalans avseende de tre sydostlänen för 2020
Sankey-diagram över tillförsel, slutanvändning samt el- och fjärrvärmeproduktion (GWh) för Blekinge, Kronoberg och Kalmar län
-
Platsbesök: Nattvandra – ett bra sätt att börja spara energi
En nattvandring är en energigenomgång av lokalerna när det är stängt (kväll, natt, morgon eller helg).
-
Elcykelmodeller lämpade för vård- och omsorgsresor
Cyklar har en mindre klimatbelastning per körd kilometer jämfört med en bil, och det finns ett stort antal cykelmodeller att välja på.
-
Energifattigdom – Energi från ett socialt perspektiv
Kraftigt stigande energipriser under vintern 2021-2022 medförde att energi- och klimatrådgivarna fick många samtal från husägare som oroade sig över de höga energipriserna, vilket aktualiserat frågan runt energifattigdom även i Sverige. Vi förklarar vad bereppet innebär.
-
Cykeltaxi - goda exempel
Tre goda exempel från två kommuner och en ideell verksamhet.
-
Cykeltaxi - vad är det?
Med cykeltaxi menar vi en persontransport med ett cykelfordon som har plats för 2-3 personer varav en chaufför. Cykeltaxi förekommer på flera platser i världen och i Sverige.
-
Försäkringar och risker vid persontransporter med fordon utan trafikförsäkring
Det finns utmaningar kopplat till cykeltaxi som beror på att det inte är klassat som ett motordrivet fordon. Vi har sammanställt kunskap för att framtidssäkra upphandlingar och utförande av persontransporter med elcykel.
-
Solceller ökar kraftigt i Blekinge - läget per kommun 2021-12-31
Installerad effekt och elkonsumtion från solceller i Blekinge län 2021
-
Kortfakta om solenergi
Effektsiffror för solenergi
-
Solvärme
Solfångare omvandlar solenergin till värme. Med hjälp av en cirkulerande vätska transporteras värmen vidare och används för uppvärmning av hus och för att ge varmvatten.
-
Solel för villor och andra småhus
Att använda sig av solen är ett miljövänligt sätt att producera sin egen el. Systemet är dessutom tyst, tar inte stor plats, kräver minimalt underhåll och har lång livslängd.
-
Livsmedelsbutik minskade energianvändningen med 30 % på fyra år
ICA MAXI Kalmar har sänkt både energianvändning och energikostnader genom att bland annat investera i solceller och energiåtervinning av sitt ventilationssystem.
-
Tillverkningsindustri sänkte energianvändningen med 10,7 % på ett år
Elfverson & CO AB tog hjälp av Energikontor Sydost för att effektivisera energianvändningen på företaget. Tack vare energiråd, nattvandring och analys kunde de gå vidare och genomföra lämpliga förbättringsåtgärder.
-
Sveriges elnät
Historik över hur Sveriges elnät byggdes upp från början och hur det ser ut idag.
-
Elanvändning i Blekinge län
Information om Blekinges elanvändning, baserat på statistik från SCB, samt intervjustudier
-
Verktyg för att bibehålla ett robust elsystem
Verktyg som finns att tillgå för att balansera tillgång och efterfrågan på el i Sverige.
-
Ordlista elsystem
En ordlista över vanligt förekommande uttryck inom elsystem
-
Energibalanser och Sankey-diagram
En energibalans är ett bra verktyg för uppföljning av åtgärder eller beslutsunderlag för kommande åtgärder, i syfte att uppfylla satta energi-och klimatmål.
-
Elproduktion i Blekinge
Information om Blekinges elproduktion, baserat på statistik från SCB 2019.
-
Elanvändningen i Sverige
Den svenska elproduktionen domineras av kärnkraft och vattenkraft. Under de senaste 10 åren har ökningen i elproduktion främst skett via utbyggnation av vindkraft, samtidigt som elöverskottet har ökat i Sverige.
-
Biogasbussar i kollektivtrafiken
Infrastruktur och fordon. Genomgång av fördelar och nackdelar med att äga depå.
-
Vätgas - som drivmedel till bussar i kollektivtrafiken
Genomgång av faktorer kring infrastruktur och fordon.
-
Vätgas - som drivmedel
Användning, produktion och utmaningar för vätgas i Sverige
-
HVO och RME, förnybara drivmedel
Produktion, potential och utmaningar i Sverige
-
Laddinfrastruktur elbussar
En av de viktigaste aspekterna vid inköp av elbussar är hur laddinfrastruktur ska utformas. Genomgång av de tre huvudsakliga alternativen: depåladdning, tilläggsladdning och elvägssystem.
-
Elbussar i kollektivtrafiken
Infrastruktur och fordon. Genomgång av fördelar och nackdelar med att äga depå.
-
Biogas som drivmedel
Användning, produktion och utmaningar för biogas i Sverige.
-
Digitalt hackathon
Ett hackathon är en kreativ och innovativ tävling där personer med olika bakgrund och kompetenser möts för att hitta nya lösningar till definierade utmaningar.
-
Stödbrev - letter of support
Ibland behöver vi på Energikontor Sydost ett stödbrev när vi ansöker om projekt, här förklarar vi vad det är och varför det behövs.
-
Att driva gemensamma energiprojekt/energigemenskaper
Information och råd riktat till föreningar, kommuner och andra aktörer som vill starta upp och bidra till fler gemensamma förnybar energiprojekt, så kallade energigemenskaper.
-
Småskalig kraftvärme - turbin för våt ånga
En beskrivning av tekniken och erfarenheter från demonstrationsanläggningen Sörbyverket i Ronneby.
-
Småskalig kraftvärme
En beskrivning av vad småskalig kraftvärme är, vilka olika tekniker som finns samt vilka fördelar som finns med systemen.
-
Småskalig kraftvärme - förgasning
En beskrivning av tekniken och erfarenheter från demonstrationsanläggningen i Hultsfred.
-
Bioenergi - användning och potential
Bioenergianvändningen för fjärrvärme och elproduktion har ökat sen 90-talet. Kraftvärmeverk är traditionellt stora anläggningar men det finns en stor potential även för elproduktion från mindre anläggningar.
-
Energigemenskap
Energigemenskap innebär att medlemmar i föreningar, eller andra typer av kooperativ, går ihop för att producera lokalt förnybar energi tillsammans för att minska beroendet av fossila bränslen. Vi listar fördelarna, samt olika exempel på hur energigemenskaper kan se ut.
-
Småskalig kraftvärme - ORC-tekniken
En beskrivning av tekniken och erfarenheter från demonstrationsanläggningen i Bräkne-Hoby.
-
Småskalig kraftvärme - översikt lagar och skatter
Översikt över de lagar och skatter som påverkar småskalig kraftvärme.
-
Skogsbränslekedjan
Skogen är en lokal förnybar resurs för värme- och elproduktion.
-
Småskalig kraftvärme - checklista inför installation
Checklista för myndighetskontakter och tillstånd innan byggnation inleds
-
Gamification
Exempel på hur det går att förändra ett beteende i hållbar riktning med hjälp av tävlingsmoment.
-
Hållbart byggande
Rekommendationer för projektering av nyproduktion, ombyggnation och renovering av byggnader och dess utemiljöer - konkretiserade tankar och rekommendationer utifrån Boverkets definition av hållbart byggande.
-
Att genomföra virtuella studiebesök
Ta del av våra tips och råd inför att planera och genomföra ett virtuellt studiebesök!
-
Skapa ett hållbart event
När man ska genomföra en konferens eller annat event så finns det mycket man kan påverka så det blir ett hållbart event.
-
Jobba hemma
Är det en lyx och en förmån, ytterligare ett stressmoment eller en nödvändighet?
-
Energiråd - el- och vattenförbrukning på kontor
Smarta tips kring el- och vattenförbrukning som kan både minska dina kostnader och göra en insats för miljön.
-
Checklista för utveckling av upphandlings/inköpspolicy
För att säkra att organisationens upphandlings- eller inköpspolicy bidrar till att uppfylla uppsatta mål, är denna checklista ett stöd i processen.
-
Knäredssågen jobbar med energieffektivisering!
På sågverket i Knäred har man jobbat länge med energieffektivisering genom att använda sig av ett verktyg som mäter och övervakar sågverkets olika processer i realtid.
-
Rätt strö sparar energi!
80 procent av ett sågverks energianvändning går till att torka virket. Då gäller det att man har rätt strö mellan brädorna. Energiexperten Martin Vennerström förklarar varför.
-
Kampanjer för ökad cykling
I projektet Res Grönt i Gröna Kronoberg anordnades en tävling med syfte att anställda på offentliga och privata organisationer i Kronobergs län skulle öka andelen hållbart resor i länet. Som tävlande kunde man välja att bilda ett lag eller tävla individuellt. Tävlingen gick ut på att medverkande skulle utföra olika aktiviteter för att erhålla poäng, allt kopplat till att resa mer hållbart.
-
Karolina har skaffat en tjänstecykel
Intervju med Karolina Håkansson, samordnare på Region Kalmar län, som är en av dem skaffat tjänstecykel. Hon berättar om hur det fungerat för henne.
-
Tjänstecykel, så fungerar det i Region Kalmar län
Intervju med Magnus Ivarsson, Region Kalmar Län om deras satsning på tjänstecyklar och hur det fungerar.
-
Hammarö kommun valde lastcykel istället för servicebil
Hammarö kommun, som ligger intill Vänerns norra strand, har man en elassisterad lastcykel som används dagligen i parkförvaltningen sedan hösten 2019.
-
Lastcykel som en del av ett hållbart transportsystem
En snabb utveckling av lastcyklar av olika typer pågår nu. Ny teknik och innovationer påverkar hela vårt transportsystem vilket även omfattar cykeln. Detta kan leda till att nya cyklar kan komma att utgöra en allt viktigare lösning för stadens logistik samt för godstransporter.
-
Lastcyklar inom park- och fastighetsförvaltning
Inom parkförvaltning och fastighetsförvaltning finns ofta bra möjligheter att byta ut fossildrivna fordon mot lastcyklar. En lastcykel är inte bara ett sätt att transportera människor, den fungerar även utmärkt för att transportera utrustning, verktyg och redskap för olika verksamhetsområden, bland annat för personal inom bostadsbolag som arbetar med fastighets- och grönyteskötsel.
-
Tävling för hållbart resande
Beskrivning av upplägg och metod för coacha hushåll att förändra sina resvanor
-
Checklista upphandling lastcykel
En checklista med alla aspekter från miljö och hållbarhet till batterier och utrustning.
-
Behovsanalys lastcykel
En guide till början av upphandlingsprocessen. Hur man kopplar inköp till organisationens strategiska mål. Beslutschema som verktyg.
-
På jakt efter onödig energianvändning i butiker - nattvandring
Film om nattvandring - en enkel metod för att spara energi och pengar i butiker.
-
Ordlista drivmedel & fordon
En ordlista över vanligt förekommande uttryck och benämningar på olika drivmedel och fordonstyper.
-
Upphandling av gatubelysning i Smedby, Kalmar kommun
Upphandling av gatubelysning med energitjänstavtal (EPC) i Smedby, Kalmar kommun
-
Solenergi i Blekinge - läget per kommun 2018
Från 2015 till 2018 nästan tredubblades antalet solceller i Blekinge län. Vi presenterar solcellsstatistik per kommun i länet för år 2018.
-
Tre exempel på cykelbibliotek
Allt fler kommuner startar upp så kallade cykelbibliotek för att öka andelen cyklister. Cykelbibliotek bygger på samma princip som vanliga bibliotek för böcker, det vill säga att det är fritt att låna cykel under en begränsad tid.
-
Fyra kategorier av nudging
Kort översikt över olika kategorier av nudging
-
Cykelstrategi - för ökad andel cykeltransporter
Karlskrona är en kommun där andelen dagliga resor med cykel är relativt lågt i jämförelse med andra närliggande städer.
-
Lastcyklar i förskolan
Ge barnen en positiv bild av cykling samtidigt som förskolans tillgängliga utflyktsområde ökar.
-
Energiråd - spara energi i jultider
När julen stundar är det ofta mörkt och kallt. Då vill många pynta och lysa upp i fönster och trädgårdar, träffa släkten och vänner, äta gott och fröjdas åt klappar. För den som vill fira jul med klimatet i åtanke finns det en hel del enkla saker att göra.
-
Cykelfamiljen Svensson i Växjö
Växjö-familjen som gjorde sig av med bilen och köpte lastcykel istället
-
Fakta och status för vindkraft i Kronobergs län
De senaste 10 åren har det utförts förstudier för att uppföra mer än 650 vindkraftverk i Kronobergs län.
-
Energiråd -möblera rätt på kontoret
”Spara energi – jaha då måste man frysa?” tänker kanske en del. Nej – det är ju inte meningen! Det går att minska energianvändningen utan att frysa, här delar vi med oss av en del tips.
-
Vad är energitjänster (EPC)?
Energitjänster är tjänster som syftar till energieffektivisering eller hushållning av energianvändningen.
-
Att välja upphandlingsform
Om vad du bör tänka på inför upphandling av gatu-och parkbelysning
-
Vindkraft - värdekedjan
När vindkraft byggs ut finns det många möjligheter för lokala företag att vara med i processen. Processen för att bygga vindkraft är lång och startar oftast med en förstudie.
-
Våga fråga - en film om passivhus
Experter och boende slår hål på några av de vanligaste myterna om passivhus.
113 artiklar hittades