Förstudien identifierade vilka aktörer i Blekinge som kan ingå i vätgaskedjan i länet, från möjliga producenter och distributörer till användare, samt undersökte förutsättningarna för produktion och tankning av vätgas hos dessa aktörer (tex tillgänglig mark där produktion och/eller tankning kan placeras).
Projektet bidrog till:
Förstudiens aktiviteter ska på kort sikt leda till:
Johan Milton,
Gruppchef/Projektledare
Genom EU:s tydligare klimatmål och genom att fokus på utsläpp från transporter utgår från ett tank-to-wheel perspektiv är vätgas tillsammans med el ett drivmedel som kommer få större fokus framöver. Det är framförallt för de tunga transporterna som vätgas har fördelar jämfört med el. I EU är riktningen mot vätgas tydlig och många länder satsar på vätgas för framförallt tunga transporter. Flera länder har efter Corona snabbat upp arbetet med att få en vätgastrategi på plats då det spås att den gröna omställningen som startar efter Coronapandemin är ett gyllene tillfälle att bygga ut vätgassamhället. Den internationella energimyndighetens (IAE:s) har deklarerat att vätgastekniken är redo att ta en huvudroll i omställningen och har vädjat till stater att börja investera i vätgas. Intresset för vätgas är stort hos flera aktörer i Blekinge för att bidra till att nå klimatmålen på både global som regional nivå.
Fossilfritt Sverige har fått uppdraget att ta fram en nationell vätgasstrategi. För att Blekinge ska vara redo för omställning och ta del av de medel som vi tror kommer både från EU och från nationellt håll de närmsta åren, behövde denna förstudie genomföras.
Förnybar vätgas för transporter i Blekinge (2022)
Bilaga 2 - Litteraturstudie - Omvärldsbevakning (2022)
Bilaga 3 - Förslag på fortsatt arbete (2022)